Stadslijst 2.0

Een groot hart voor Herentals, Noorderwijk en Morkhoven.

Thema 3 – Een veilige, bereikbare en toegankelijke stad !

Herentals kampt meer en meer met grootstedelijke problemen, die een accurate aanpak vereisen. Zowel qua verkeersveiligheid en handhaving, veiligheidsgevoel op straat en drugsbestrijding is er werk aan de winkel. Een duidelijk circulatieplan waarin automobilisten, fietsers en voetgangers veilig kunnen participeren dringt zich op.

In het centrum van Herentals komen zwakke weggebruikers veelvuldig in conflict met het autoverkeer. Samen met de slechte staat van fiets- en voetpaden, zorgt dat voor te veel ongevallen, vaak met ernstige gevolgen. Het is dringend tijd voor het herstellen en verbeteren van de infrastructuur.

Het verkeer in en rond Herentals loopt vast. Tijdens de spitsuren staan er ellenlange files op alle invalswegen. De invoering van het mobiliteitsplan, wat al bestond sinds 2014, laat veel te lang op zich wachten. Er moeten op korte termijn voelbare stappen worden gezet: een autoluw centrum en een circulatieplan. Wie niet in de stad moet zijn, moet worden omgeleid. Slimme digitale communicatieborden moeten de verkeersstromen vlot sturen en parkeermogelijkheden aan de rand van het centrum aangeven.

Om de onveiligheid en de alarmerende luchtkwaliteit en lawaaihinder in het centrum terug te dringen, pleiten we voor een autoluw centrum, met parking en laadinfrastructuur aan de rand van de stad en ondergrondse parking of multistore parkings waar het kan. We willen dubbel gebruik zakelijk-privé van parkings stimuleren  met gratis parkeerminuten voor wie bij onze middenstand spendeert of consumeert. Duidelijke parkeerroutes, kiss & ride mogelijkheid voor mensen met een fysieke beperking zullen de toegankelijkheid van horeca en middenstand verbeteren. Voor de onderbenutte parking aan het station moeten we samen met De Lijn een creatieve oplossing bedenken.

Het is tijd om te investeren in een fietsersbrug op kritieke punten, zoals de kruising Herenthouteweg-Ring. Die zorgt zorgt voor een veilige doorstroming voor het schoolverkeer en een vlottere circulatie van het autoverkeer op de ringlaan,

We organiseren een (of meerdere) elektrische pendelbus(en) van 8h a.m. tot 20h p.m. met vaste route en opstapplaatsen op logische punten in Herentals, Noorderwijk en Morkhoven die de verbinding maakt tussen de rand en het centrum en met aansluiting aan de stopplaatsen van NMBS en De Lijn. Dit laat toe aan iedereen om makkelijk het centrum en de dorpspleinen te bereiken zonder de mobiliteit te belasten en  maakt bovendien de passage van de bussen van De Lijn door de binnenstad overbodig.

Met het oog op een autoluw centrum en een betere luchtkwaliteit voeren we het systeem van deelfietsen in, weliswaar met een netwerk van vaste standplaatsen (om de overlast van zwerffietsen te vermijden).

Sluiproutes moeten worden vermeden omwille van de veiligheid van de andere weggebruikers en de rust in deze straten. Ingrepen voor meer verkeersveiligheid, zoals de fietszone in het centrum, werken alleen mits controle en handhaving. We zien nog steeds te weinig blauw op straat, de politie moet meer patrouilleren, ook in de wijken en alle uithoeken van de stad. We pleiten voor doeltreffende camera’s die verkeersovertredingen registreren.

Handhaving in het algemeen is een hiaat in de stad en moet beter. Waarom regels invoeren als we ze niet handhaven…? Meer politie te voet en per fiets op straat is nodig om een groeiend onveiligheidsgevoel te counteren, evenals extra aandacht voor en camera’s op de hangplekken.

De toenemende drugsproblematiek moeten we zowel preventief als repressief aanpakken. We bestraffen zowel drugdealers als gebruikers die voor overlast zorgen op publieke plaatsen. De inzet van straathoekwerkers is nuttiger dan die van stadswachten.